Gratis factuurvoorbeeld

Heb je een startende onderneming en wil je de eerste factuur versturen? Een echte mijlpaal! Maar wat zijn de vereisten voor een factuur en hoe zorg je ervoor dat deze er betrouwbaar uitziet? De specialisten van WeFact helpen je hier graag bij. Wij weten namelijk als geen ander hoe je facturen moet opstellen. Om je hierbij te helpen, vind je in dit artikel meerdere factuurvoorbeelden in zowel het Vlaams, Frans, Duits, als Engels. Ook nemen we het inrichten van de huisstijl onder de loep, zodat jouw factuur altijd herkend wordt.

Voorbeelden van Belgische facturen

Om het opstellen van facturen gemakkelijker te maken, geven wij je graag een aantal handige voorbeelden die je kunt downloaden. Al deze factuurvoorbeelden voldoen aan de wettelijke factuureisen.

Houd er bij het aanpassen van de factuur rekening mee dat het nog steeds aan de wettelijke eisen voldoet. Er gelden voor de opmaak of indeling van de factuur geen eisen. Je bent hierin vrij om gebruik te maken van je eigen huisstijl. Zo zorg je ervoor dat de uitstraling van jouw firma meteen naar voren komt.

Voorbeeld factuur Word

Voorbeeld factuur PDF

Voorbeeld factuur zonder btw

Voorbeelden van internationale facturen

Stuur je facturen naar het buitenland? Wij hebben een aantal handige voorbeelden voor wanneer je actief bent op de buitenlandse markt. Download een voorbeeld van een Franse, Duitse en Engelse factuur.

Voorbeeld Franse factuur

Voorbeeld factuur Duits

Voorbeeld factuur Engels

Hoe ziet een correcte factuur eruit?

In België is het verplicht om bepaalde gegevens te vermelden op een factuur. Hierbij gaat het om gegevens als de factuurdatum, datum van levering, omschrijving geleverde goederen of diensten, factuurnummer en een klantnummer. Hieronder zetten we alle verplichtingen op een rijtje:

  • Volledige bedrijfsnaam en adres
  • Volledige naam en adres van klant
  • Jouw btw-nummer
  • Jouw ondernemingsnummer
  • Factuurdatum
  • Factuurnummer (deze dient doorlopend en oplopend te zijn)
  • Omschrijving van de goederen of diensten die je hebt geleverd
  • Leverdatum van de goederen/diensten
  • Het bedrag exclusief btw
  • Het btw-tarief
  • Het te betalen btw-bedrag

Uitzonderingen bij facturen

Heb je met behulp van bovenstaande punten een factuur gemaakt? Houd er dan rekening mee dat in sommige gevallen ook het btw-nummer van de klant op de factuur moet staan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij export van goederen naar andere landen en bij bepaalde diensten. Ook als de btw wordt verlegd, moet het btw-nummer van de klant op de factuur vermeld staan. Kijk daarom altijd voor alle verplichte onderdelen op de website van de FOD Financiën.

Hoe ziet een factuur eruit?

Voordat je gaat beginnen met het opstellen van een factuur, is het handig om te weten dat er geen regels zijn voor de vormgeving van een factuur. Je mag dit dus naar eigen wens inrichten en jouw eigen factuurteksten gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je altijd de bovengenoemde verplichte gegevens op de factuur vermeldt. Het mooiste is dat je jouw huisstijl meeneemt in de factuur lay-out. Zo is het voor jouw klanten meteen duidelijk dat de factuur van jouw onderneming afkomstig is.

Hoe maak je een factuur?

Het opstellen van een factuur kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Word of Excel. Hiermee gebruik je een factuur template dat je handmatig aanvult met de juiste gegevens. Je kunt er ook voor kiezen om meer geautomatiseerd te werken met een factuurprogramma. Hieronder vertellen we graag meer over de mogelijkheden om een factuur te maken.

Hoe maak je een factuur in Excel?

Als je een factuur wilt maken in Excel is het verstandig om ons onderstaand stappenplan te volgen:

  1. Start Excel op.
  2. Selecteer één van de vooraf geladen factuur templates.
  3. Voeg de naam, adresgegevens, contact informatie, het ondernemings- en btw-nummer van jouw bedrijf toe.
  4. Voeg de naam- en adresgegevens van jouw klant toe.
  5. Vul de factuurregels in met omschrijving, bedrag en btw-percentage.
  6. Download het bestand als pdf-bestand.
  7. Jouw Excel factuur is klaar om te versturen.

Hoe maak je een factuur met Word?

Wanneer je geen ervaring hebt met het gebruik van Excel, dan heb je ook de mogelijkheid om een factuur met Word te maken. Met een sjabloon of template kun je namelijk gratis zelf facturen maken. Dit doe je gemakkelijk met behulp van de onderstaande stappen:

  1. Start Word op.
  2. Kies een factuur template.
  3. Voeg de naam- en adresgegevens van jouw bedrijf toe.
  4. Voeg de naam en contactgegevens van jouw klant toe.
  5. Voer de datum van aankoop in.
  6. Voeg alle relevante informatie toe over de gekochte of verzonden artikelen/diensten.
  7. Download het Word-bestand als pdf.
  8. Jouw Word factuur is nu klaar om te versturen.

Hoe zet ik een factuur in pdf?

Is het gelukt om een factuur te maken in Excel of Word? Dan is het ontzettend belangrijk dat jouw factuur er professioneel uitziet. Dit doe je door het bestand om te zetten naar een pdf-bestand. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  1. Klik op het tabblad ‘Bestand’ en klik vervolgens op ‘Opslaan als’.
  2. Geef vervolgens bij ‘Bestandsnaam’ aan onder welke naam het pdf-bestand opgeslagen moet worden.
  3. Klik in het dialoogvenster ‘Opslaan als’ op de pijl in de lijst ‘Opslaan als’ en klik vervolgens op ‘pdf’.
  4. Sla vervolgens het bestand op.
  5. Zoek het pdf-bestand in jouw documenten.
  6. Jouw professionele factuur is klaar om te versturen.

Wat is het verschil tussen Excel, Word en PDF?

Een groot deel van de startende ondernemers begint met facturen maken in Word of Excel. Dit is namelijk de goedkoopste optie voor het bijhouden van een administratie voor zelfstandige. Maar hoe maak je een factuur in Word? Je kiest allereerst voor een vast factuur template. Zo zien jouw facturen er altijd hetzelfde uit. Hierna vul je handmatig de juiste gegevens in.

Excel werkt ongeveer hetzelfde als Word, alleen kun je in Excel met formules werken. Dit zorgt ervoor dat je niet alles handmatig hoeft uit te rekenen. Voor een nettere factuur sla je vervolgens het Word- of Excel-bestand op als pdf, zodat je deze als pdf-factuur kunt toesturen.

Facturatiesoftware bij het maken van facturen

Wanneer de facturatie veel tijd in beslag neemt, is facturatiesoftware een uitstekend idee. Het grootste voordeel hiervan is dat er veel geautomatiseerd wordt. Denk hierbij aan gegevens zoals factuurnummer, factuurdatum en optellingen van bedragen. Dit voorkomt gemakkelijk gemaakte fouten. Ook houdt facturatiesoftware de betaaltermijnen voor je bij. Je ziet dus meteen wanneer je een herinnering kunt sturen. Daarnaast heb je vaak een stukje extra inzicht in de vorm van statistieken of overzichten. Hierdoor heb je een beter inzicht in jouw inkomsten en uitgaven.

Factureren met het factuurprogramma van WeFact

Heb je veel facturen te versturen? En raak je daardoor snel het overzicht van jouw administratie kwijt? Kies er dan voor om te gaan factureren met het factuurprogramma van WeFact. Met ons factuurprogramma heb je meteen inzicht en overzicht in al jouw facturen. Ook voldoe je hiermee direct aan de bewaarplicht van de Federale Overheidsdienst Financiën. Je stuurt gemakkelijk professionele facturen naar de klant en profiteert van eventuele betaalgemakken die zijn ingesteld via de facturatiesoftware.

Vraag nu een 30 daagse gratis proefperiode aan en ontdek zelf het gemak van ons facturatieprogramma. Je kunt ons programma ook gebruiken om een particuliere factuur te versturen!