Is e-facturatie verplicht voor vrije beroepen?

Nina Mans
Geplaatst op 25 juni 2025
Werk je als arts, advocaat of architect? Dan heb je waarschijnlijk al gehoord van e-facturatie. In België zijn nieuwe regels van kracht die elektronische facturen verplicht stellen voor steeds meer ondernemers. Maar hoe zit dat precies voor vrije beroepen? In deze blog leggen we het helder voor je uit.
Wat zijn vrije beroepen?
Vrije beroepen zijn beroepen waarbij je op basis van je persoonlijke deskundigheid een dienst verleent. Je oefent dit beroep meestal uit na een gerichte studie of opleiding. Denk aan:
- Huisartsen
- Tandartsen
- Advocaten
- Fysiotherapeuten
- Notarissen
- Architecten
- Kappers
- Schoonheidsspecialisten
Er zijn natuurlijk nog veel meer beroepen die onder deze noemer vallen. In een vrij beroep werk je meestal zelfstandig of binnen een maatschap en draag je persoonlijk verantwoordelijkheid voor je werk. Deskundigheid, vertrouwen en kennis staan centraal.
Vrije beroepen en btw-plicht
Niet elk vrij beroep in België is btw-plichtig. Zo zijn bepaalde medische beroepen, zoals huisartsen en tandartsen, volledig vrijgesteld van btw. In dat geval hoef je geen btw aan te rekenen aan patiënten, en ben je ook niet verplicht om btw-aangifte te doen.
Andere beroepen, zoals advocaten en architecten, zijn wel btw-plichtig. Zij moeten dus btw rekenen op hun diensten en regelmatig btw-aangifte indienen. Als jij binnen je praktijk zowel vrijgestelde als btw-plichtige activiteiten uitvoert, dan val je onder de gemengde btw-regeling. Dit heeft gevolgen voor je verplichtingen rond e-facturatie.
E-facturatie voor vrije beroepen: wat is verplicht?
In België geldt vanaf 1 januari 2026 een algemene verplichting voor e-facturatie tussen btw-plichtige ondernemingen (b2b). Dit betekent dat als jij een vrij beroep uitoefent en btw-plichtig bent, je vanaf die datum je facturen elektronisch moet opmaken en versturen naar andere ondernemingen. Deze facturen moeten in een gestructureerd formaat worden verzonden, zoals via het Peppol netwerk. Een pdf per mail telt dus niet meer.
Voor vrije beroepen die uitsluitend met particulieren werken of volledig vrijgesteld zijn van btw, is deze verplichting niet van toepassing. Doe je als arts bijvoorbeeld enkel consultaties voor patiënten, dan hoef je voorlopig geen e-facturen te versturen.
Factureren aan de overheid
E-facturatie is in België al verplicht wanneer je factureert aan de overheid (B2G). Voor contracten die na 1 maart 2024 zijn gepubliceerd en boven een bepaalde waarde liggen (vanaf € 3.000 exclusief btw), moet je verplicht een elektronische verkoopfactuur versturen via het Peppol netwerk. Dat geldt dus ook als je als zelfstandige advocaat of architect een opdracht voor een gemeente of overheidsinstelling uitvoert. Lees hierover meer in de blog: “Alles wat je moet weten over e-facturatie en Peppol.”
Waarom nu al starten met e-facturatie?
E-facturatie is meer dan een pdf per mail sturen. Het gaat om gestructureerde digitale facturen die automatisch verwerkt kunnen worden door software. Werk je bijvoorbeeld als advocaat voor een gemeente? Dan ben je verplicht om zo’n e-factuur te versturen. Voor andere klanten is het (nog) niet verplicht, maar wel slim om er alvast mee te beginnen. Vanaf 1 januari 2026 is dit namelijk wel verplicht voor b2b. E-facturatie zorgt voor minder fouten, snellere betalingen en een professionelere administratie.
Met WeFact maak je sneller en zonder fouten online facturen en kun je deze gratis versturen via het Peppol-netwerk. Zo ben je voorbereid op de toekomst. Heb je vragen over ons systeem of wil je meer weten? Neem dan contact op. We helpen je graag verder!
9.3
uit 300+ reviews
Klaar om 30 dagen gratis te proberen?
Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u aankoopfacturen en heeft u controle op uw administratie! Test alle functionaliteiten zonder beperkingen met de gratis proefperiode.
Geen betaalgegevens nodig