Hoe kan ik een termijn factuur opmaken?

Het opmaken van een termijnfactuur kan op verschillende manieren worden gedaan. Hierbij hebben veel ondernemers hun eigen werkwijze. Vaak resulteert dit in meerdere facturen, wat snel onoverzichtelijk kan worden. WeFact biedt een oplossing door facturen direct aan te maken en deze in te plannen om automatisch op specifieke datums te verzenden. Hieronder laten we een voorbeeld zien van hoe je in WeFact een termijnfactuur kunt opmaken.

Voorbeeld

Er moet een totaalbedrag van €10.000 excl. btw in drie termijnen gefactureerd worden:

Deel 1: Aanbetaling van 25%

Factureer 25% van €10.000, oftewel €2.500. Dit is de aanbetaling die de klant vooraf moet betalen.

Deel 2: Betaling van 50%

Factureer 50% van €10.000, oftewel €5.000. Vermeld hierbij ook dat de klant al €2.500 heeft betaald, zodat ze weten welk bedrag nog openstaat.

Deel 3: Restant van 25%

Factureer het resterende bedrag van 25% van €10.000, oftewel €2.500. Vermeld ook dat de klant al €7.500 heeft voldaan, zodat duidelijk is dat dit de laatste betaling betreft.

Aanpak in WeFact

WeFact raadt aan om voor elke termijn een aparte factuur aan te maken. Dit zorgt ervoor dat iedere betalingstermijn een officiële factuur heeft met een bijbehorende betaaltermijn. Daarnaast maakt WeFact het eenvoudig om herinneringen te versturen als een betaling uitblijft.

Bij het opstellen van de facturen kun je ook refereren naar een overeengekomen offerte. Hierdoor hoef je niet elke keer alle factuurregels op te nemen, maar kun je volstaan met bijvoorbeeld één factuurregel zoals “25% aanbetaling”. Dit houdt de facturen overzichtelijk en professioneel.

Heb je een offerte gestuurd naar de klant? Dan kun je in WeFact ook gemakkelijk deelfacturen aanmaken vanuit de offerte.