Heb je het over boekhouden, dan gaat het vaak over grootboekrekeningen. Maar wat is zo’n grootboekrekening precies? Dat leggen we je graag uit!
Wat is een grootboekrekening?
Een grootboekrekening bundelt alle inkomsten en uitgaven binnen een bepaalde categorie. Dit kunnen verschillende categorieën zijn, die je helpen om je boekhouding overzichtelijk te maken. Zo krijg je een beter inzicht in je financiën. Elke grootboekrekening heeft een eigen code, zodat je eenvoudig een specifieke rekening kunt terugvinden. Een overzicht van je grootboekrekeningen vind je in je boekhoudprogramma.
Welke soorten grootboekrekeningen zijn er?
Grootboekrekeningen worden doorgaans opgedeeld in twee hoofdcategorieën: balansrekeningen en resultaatrekeningen. Balansrekeningen hebben betrekking op bezittingen en schulden, terwijl resultaatrekeningen opbrengsten en kosten tonen. Een resultaatrekening wordt ook wel een winst-en-verliesrekening genoemd.
Enkele voorbeelden van balansrekeningen zijn:
- Inventaris
- Bank
- Kas
- Leningen
Voorbeelden van resultaatrekeningen zijn:
- Inkopen
- Verkopen
- Reiskosten
- Advertentiekosten
Hoe werkt een grootboekrekening?
Jij of je boekhouder kan zelf grootboekrekeningen instellen. Zo kun je categorieën kiezen die voor jouw situatie handig zijn, zoals personeelskosten of gereden kilometers. Zonder het gebruik van grootboekrekeningen kan je boekhouding al snel onoverzichtelijk worden.
Nummering van grootboekrekeningen
Elke grootboekrekening heeft een unieke code, zodat je meteen weet waar het over gaat. Hoewel er geen vaste regels zijn voor de nummering, worden ze vaak op dezelfde manier toegepast. Dit is handig als je samenwerkt met een accountant of boekhouder. Een veelgebruikte indeling is als volgt:
- 1xxx: Vlottende activa en passiva (bankrekeningen, debiteuren, btw-rekeningen, enz.)
- 2xxx: Tussenrekeningen
- 3xxx: Voorraad
- 4xxx: Kosten (loonkosten, huur, internetkosten, enz.)
- 7xxx: Inkopen
- 8xxx: Omzet
Grootboekrekeningen gebruiken met WeFact
Nu je weet wat grootboekrekeningen zijn, kunnen we je vertellen hoe je grootboekrekeningen in WeFact kan gebruiken. WeFact is online facturatie software waarin je uitgaven alleen kunt specifiëren door gebruik te maken van kostencategorieën. Je kan in WeFact de grootboekrekeningen uit jouw boekhoudpakket ophalen, zodat je deze als kostencategorie kunt gebruiken.