Rekenen met bedragen. O.a. handig voor een G-rekening

Het is mogelijk om te rekenen met variabelen die een bedrag vertegenwoordigen. Dit kan interessant zijn voor bijvoorbeeld het vermelden van een aanbetaling in een offerte of bij een factuur waarbij een deel van het factuurbedrag naar een G-rekening overgemaakt moet worden.

Veel combinaties zijn mogelijk, door tussen [ en ] een berekening te maken. Deze berekening dient u toe te voegen in het PDF en/of e-mailbericht in de huisstijl op te nemen. Om dit duidelijk te maken vindt u hieronder een aantal veelgebruikte praktijkvoorbeelden. Komt u er niet uit, neem dan contact met ons op om u te helpen.

Aanbetaling in een offerte

Indien u bij acceptatie van een offerte een aanbetaling wilt ontvangen, dan kunt u dit standaard in de offerte huisstijl verwerken. Onderstaand voorbeeld is een berekening van 30% van het offerte bedrag:

Bij akkoord dient u een aanbetaling van 30% te voldoen: [30%*[offerte_totaal_inclbtw]]

Gedeeltelijke betaling naar een G-rekening

In sommige branches is het gebruikelijk om met een G-rekening (geblokkeerde bankrekening) te werken. Een gedeelte van het totale factuurbedrag moet door de klant dan voldaan worden op de G-rekening en het resterende deel naar de reguliere bedrijfsrekening. Onderstaand voorbeeld is een uiteensplitsing van 30% naar de G-rekening en het resterende deel (70%) naar de bedrijfsrekening.

  • 30% [30%*[factuur_totaal_inclbtw]] overmaken op G-rekening XX XX XX
  • 70% [[factuur_totaal_inclbtw]-[30%*[factuur_totaal_inclbtw]]] overmaken op [bedrijf_reknummer] 

Betalingskorting bij snelle betaling

Om lange betaaltermijnen te voorkomen kan een betalingskorting toegepast worden. Door een kleine korting te geven op het factuurbedrag stimuleert dat sneller betalen. Dit kan een percentage zijn of een vast bedrag. Hoe u een percentage geeft kunt u herleiden uit bovenstaande voorbeelden, hieronder volgt een voorbeeld hoe u € 20,- korting geeft op het totaalbedrag:

Bij betaling binnen 5 dagen kunt u € 20,- in mindering brengen: [[factuur_totaal_inclbtw]-20]

Let er bij deze situatie wel op, dat mocht de klant een bedrag in mindering brengen, er handmatig een creditfactuur aangemaakt zou moeten worden voor het betalingsverschil.

Toon rubrieken Verberg rubrieken

Klaar om 30 dagen
gratis te proberen?

Met WeFact maakt u sneller en zonder fouten online facturen, verwerkt u inkoopfacturen en heeft u grip op uw administratie! Test alle functionaliteiten zonder beperkingen met de gratis proefperiode.

Maak gebruik van de gratis opstartservice

  • Wij maken uw huisstijl na
  • Importeren van klanten en leveranciers
  • Importeren van producten

Maak een proefperiode aan

Bedankt voor uw aanvraag. We hebben u een e-mail gestuurd met verdere instructies.
Bezig met laden Een ogenblik geduld...

Geen betaalgegevens nodig

Accepteer onze marketingcookies om deze inhoud te bekijken.